به گزارش شهرآرانیوز یکی از بحثهای داغی که همیشه مردان تمایل دارند در مورد آن اظهارنظر کنند، تجزیه و تحلیل دست فرمان خانمها هنگام رانندگی است. اینکه خانمها دستفرمانشان هیچوقت به آقایان نمیرسد. امکان ندارد در جمعی حرف رانندگی خانمها به میان بیایید و کسی بدون خاطرهای از یک اتفاق ترافیکی مرتبط با خانمها جمع را ترک کند.
این در حالی است که تعداد زیادی از رانندگان امروز را خانمها تشکیل میدهند که به گفته کارشناسان راهنماییورانندگی به واسطه توانمندیای که دارند پشت خودروهای عمومیمثل اتوبوسهای شهری یا خودروهای سنگین در خارج از شهرها و در جادهها هم مینشینند. به سراغ سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره فرهنگ و آموزش ترافیک پلیس راهور استان رفتیم تا بیشتر در این باره جویا شویم.
خانمهای راننده در مقایسه با آقایانی که پشت فرمان مینشینند تفاوتهای جسمی و روحی با یکدیگر دارند. به عنوان نمونه کمتر خانمی وقتی لاستیک خودرواش پنچر میشود، لوازم پنچرگیری مثل جک را از صندوق بیرون میآورد و دستبهکار میشود یا خیلی مرسوم نیست که یک خانم در هنگام جوش آوردن خودرواش کاپوت را بالا بزند و...
این گروه از کاربران ترافیکی که تعدادشان کم نیست در چنین مواقعی منتظر امدادرسانی میمانند. در مقابل روحیه بیشتر خانمهای راننده پذیرش قانون و در سایه بند بند آن رانندگی کردن است. به عنوان نمونه برخلاف برخی از آقایان راننده که عاشق تغییر مسیرهای ناگهانی هستند، خانمها ترجیح میدهند با سرعت مجاز و مطمئنه بین خطوط رانندگی کنند.
یکی از انتقادهایی که به برخی خانمهای راننده وارد است این است که خودشان را باور ندارند. نداشتن اعتمادبهنفس در این افراد باعث میشود تا خیلیها در سطح معابر با دیدن رفتارهای ترافیکی از آنها، به دستفرمانشان برچسب بزنند.
توصیه میشود چنین افرادی بعد از گرفتن گواهینامه، با مربی ماهر ساعتی را در شهر رانندگی کنند. با این اقدام ضعفهای رانندگی آشکار میشود و میتوانند بر ترسها و فوبیاهایش غلبه کنند. از طرفی تمرین زیاد تسلط و مهارت را افزایش میدهد.
به عنوان نمونه در حاشیه معابر به جای ترس از پارک کردن بین دو خودرو، آن را به صورت دوبله رها نمیکنند یا اصولی دندهعقب میگیرند. ناگفته نماند که تمرین تکنیکهای آرامش و استفاده از جملات تأکیدی مثبت تأثیر بهسزایی در هنگام رانندگی دارد.
از طرفی دوری از کلیشههایی مانند اینکه «رانندگی خانمها بد است»، فراموش کردن یک تجربه بد رانندگی مثل تصادف و تمسخر اطرافیان، نباید باعث شود تمرکز آنها بههم بریزد.
۷ درصد
سهم تقصیر خانمهای راننده از مجموع تصادفهای به وقوع پیوسته
رانندگی یک مهارت به حساب میآید و به جرئت میتوان گفت خانمها در سالهای اخیر سعی کردهاند در این مهارت اجتماعی رشد کنند. عملکرد مختلف آقایان در مقابل خانمها در زمانی که پشت فرمان هستند باعث شده است تا تفاوتهایی را در بین آنها شاهد باشیم. البته این دلیل نمیشود که بااطمینان بگوییم که کدام قشر بهتر و کدام یک بدتر رانندگی میکنند.
۸۳ درصد: معابر
۱۲ درصد: میادین
۵ درصد: تقاطعها
نکته:
آمار و ارقام پیشرو از مجموع ۷ درصد سهم تقصیر خانمها در تصادفات به وقوع پیوسته است.
کتاب «روانشناسی رانندگی» مقدمهای جذاب بر عوامل روانشناختی دخیل در زمان رانندگی است. این کتاب با کندوکاو در نقش خصلتهای شخصیتی و کارکردهای شناختی مانند دقت در هنگام رانندگی بررسی میکند که چرا در تصادفهای جادهای ایراد از خطای انسانی است و چگونه میتوان امنیت رانندگان را بهبود داد.
همچنین این افسانه را از اعتبار میاندازد که «مردها از زنها رانندهترند» و به این میپردازد که چرا برخی افراد آگاهانه در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده میکنند یا مست و نشئه پشت فرمان مینشینند. در زمانهای که ماشینهای بیراننده بدل به واقعیت میشوند، روانشناسی رانندگی نشان میدهد که رفتارها و تصمیمات انسانی چگونه هنوز میتوانند در جاده سرنوشتساز باشند. «گراهامهول» نویسنده این کتاب دانشیار رشته روانشناسی در دانشگاه ساسکس بریتانیا، حرفهای زیادی درباره چرایی رانندگی خوب و بد در این کتاب دارد.
نام کتاب: روانشناسی رانندگی
نام نویسنده: گراهامهول
مترجم: مجتبی پردل
قطع: رقعی
جلد: شومیز
تعداد صفحه: ۱۵۲ صفحه
انتشارات: نشر نو
قیمت: ۱۰۰ هزارتومان